Hur du gör din webbplats sökmotorvänlig
SEO innebär att göra din webbplats sökmotorvänlig. När en användare skriver in ett nyckelord måste Google analysera webbsidan för att fastställa dess ämne och nyckelord. När den har gjort det måste den lägga till webbsidan i sitt index, som innehåller allt innehåll som finns på internet.
Denna process är avgörande för att algoritmen ska förstå webbplatsen och visa den i sökresultaten. Det är dock viktigt att komma ihåg att webbsidor ser olika ut för sökmotorer och användare.
För att öka chansen att en webbsida visas högst upp i ett sökresultat bör innehållet vara relevant för det ämne som söks. Förutom innehållet analyserar sökmotorerna länkar mellan webbplatser. Ju fler inkommande länkar en webbplats har, desto mer relevant antas den vara. Därför kommer webbplatser med många inkommande länkar att synas högre i webbsökningar än webbplatser med endast en inkommande länk. Dessa länkar är vanligtvis populära webbplatser och ökar chansen att de kommer med i webbsökningar.
När det gäller innehållet är titeltaggen en annan viktig faktor. Till skillnad från H1-taggen visas titeltaggen på webbläsarens flik högst upp på sidan. Detta är den mest framträdande rubriken och visas i en svart ruta på Google. Titeltaggen bör innehålla ditt huvudsakliga nyckelord och bör vara catchy och lockande. Genom att använda en kombination av båda dessa ökar du dina chanser att få högkvalitativ trafik och locka till dig nya kunder.
Den första regeln för sökmotoroptimering
Den främsta regeln inom sökmotoroptimering är att producera bra innehåll. Google försöker ge sökaren den bästa upplevelsen. Ju mer relevant och informativt ditt innehåll är, desto högre kommer din webbplats att visas i sökresultaten. Men om du inte producerar bra innehåll kommer din webbplats aldrig att synas i sökresultaten. Här är några enkla tips som hjälper din webbplats att synas i sökmotorerna. Här är några vanliga misstag som de flesta webbplatser gör.
Sökmotorer använder algoritmer för att organisera digitalt innehåll. Deras yttersta mål är att göra sökarna nöjda. Som sådan börjar SEO med att undersöka nyckelord som användarna skriver in i sökfältet. Dessa ord ska vara relevanta för verksamheten eller ämnet, ha en hög sökvolym och föranleda skapandet av en sida. Verktyg för sökordsforskning är till stor hjälp i denna process. Ett av de bästa verktygen för att hitta nyckelord är Keyword Magic Tool. Ett annat verktyg är Keyword Overview.
Optimering av konverteringsfrekvens innebär A/B-tester och mätning av förändringar för att förbättra webbplatsens prestanda. De mest framgångsrika sökmarknadsförarna förstår att enbart trafik inte räcker. Trafikbeteende är lika viktigt. Konverteringsfrekvensoptimering brukade vara svårt, men tack vare programvaror som Optimizely är det nu möjligt att optimera sidor utan att skriva en rad kod. Detta gör optimeringen mycket enklare. Och som en extra bonus är det gratis! Det är värt att notera att Optimizelys visuella editor gör att du kan göra ändringar utan att röra koden.
Comments are closed.